31 maj 2014

Tack för en bra valrörelse

Efter en lång och spännande rösträkning är valresultatet klart. Valet var så jämnt att det sista mandatet avgjordes av onsdagsrösterna, som framförallt är utlandsröster och sena poströster. Först när alla röster räknats stod det klart att Miljöpartiet inte bara blev större än moderaterna, utan att vi även fått ett fjärde mandat med 453 rösters marginal.

Detta innebär att jag tillsammans med Isabella Lövin, Peter Eriksson och Bodil Ceballos kommer att utgöra miljöpartiets representation i EU-parlamentet nästa mandatperiod.

Valdeltagandet ökade till 51 %, och Miljöpartiet fick 15,41 % av rösterna.

Vi har gjort en riktigt bra valrörelse, och jag vill rikta ett stort tack till alla som röstat på oss, men framförallt vill jag tacka alla de miljöpartister som kämpat genom hela kampanjen med att dela flygblad, skriva insändare, affischera, tala med människor i valstugorna och stå i timmar utanför vallokalerna och dela ut valsedlar långt efter att de andra partierna har gått hem.

Miljöpartiets medlemmar bryr sig verkligen om hur det går i EU-valet. Och den här gången var det det som gjorde skillnaden.

Tack.

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kryssade dig på valsedeln! Skitkul att du röstades in och jag hoppas du gör allt du kan för att minska EUs inflytande över Sverige.

Bengt O. Karlsson sa...

Grattis. Hoppas att du kommer att trivas i det Europavänliga och federalistiskt inställda ALDE.

Micke vK sa...

Kul att du kom in! Skönt också med nån som är hemma i nätfrågorna när piraterna inte fixade sina platser. Är det nåt jag kan hjälpa till med nån dag så tveka inte att höra av dig.